• Estadísticas
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Tesis
    • Pregrado
    • Facultad de Ciencias de la Salud
    • Escuela Profesional de Psicología
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Tesis
    • Pregrado
    • Facultad de Ciencias de la Salud
    • Escuela Profesional de Psicología
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Percepción de la felicidad y desesperanza en estudiantes de 17 años de quinto grado de secundaria de Instituciones Educativas Estatales del Valle Sur de la Provincia de Cusco - 2016.

    Thumbnail
    View/Open
    RESUMEN.pdf (411.4Kb)
    Date
    2017-06-20
    Author
    Cajigas Vargas, Anila Alida
    Oré Figueroa, Ninoska
    Advisor
    Torres Castillo, Guido Américo
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    El estudio busca conocer la relación entre la percepción de la felicidad y desesperanza en estudiantes de 17 años que cursan el quinto grado de secundaria de instituciones educativas estatales del valle sur de la provincia del Cusco. Para esto se aplicó la Escala Factorial de la Felicidad de Alarcón, compuesto de 27 preguntas, y la Escala de Desesperanza de Beck, compuesta de 20 preguntas, a un total de 393 estudiantes. El tipo de investigación es transversal correlacional, considerando que estos describen la relación de variables que en el caso fueron dos. Se demostró dicha relación mediante el coeficiente de correlación de Pearson y se halló una correlación negativa bilateral significativa, por lo que se puede afirmar que a mayor felicidad, menores serán los niveles de desesperanza y viceversa. De igual forma se encontró correlación negativa bilateral significativa entre los factores de la percepción de la felicidad: sentido positivo de la vida, satisfacción con la vida, realización personal y alegría de vivir; y desesperanza.
     
    The study seeks to know the relationship between the perception of happiness and hopelessness in 17 years old students who attend the fifth grade of secondary schools of state education in the southern valley of the province of Cusco. For this, the Factorial Scale of Happiness of Alarcón, composed of 27 questions and the Beck Hopelessness Scale, composed of 20 questions, were applied to a total of 393 students. The type of research is cross-correlational, considering that these describe the relationship of variables that in the case were two. This relationship was demonstrated by the Pearson correlation coefficient and a significant bilateral negative correlation was found, so it can be affirmed that to higher levels of happiness, lower levels of hopelessness and vice versa. Likewise, a significant bilateral negative correlation was found between the factors of the perception of happiness: positive meaning of life, satisfaction with life, personal fulfillment and joy of living; and hopelessness.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/20.500.12557/977
    Collections
    • Escuela Profesional de Psicología [235]

    Contacto:  repositorio.digital@uandina.edu.pe

     

     

    Documentos de Interés
    AutorizaciónSoftware de similitudNormativas y/o DirectivasRegistro ORCIDGuías

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_advisorTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_advisorTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Contacto:  repositorio.digital@uandina.edu.pe